Termenul birotică (franc. “bureautique“, engl. “office automation“) cuprinde:
- tehnici, concepte informatice şi produse software care asigurã automatizarea activităţilor de birou (tehnici informatice de preluare, prelucrare şi transmitere a informaţiei, dar şi memorare şi stocare a datelor);
- totalitatea echipamentelor, produselor software şi produselor auxiliare (consumabile etc.) care contribuie la îmbunătăţirea transferului informaţiei în activităţile de birou.
Activităţi:
- prelucrări elementare de date;
- editări de documente;
- reprezentări grafice;
- prelucrări multimedia;
- stocarea documentelor în format digital.
Utilizează tehnologii moderne din domeniile electronicii, telecomunicaţiilor şi informaticii.
Se folosesc produse software specializate construite prin metode de programare moderne:
- procesoare de documente – text, tabele, formule;
- elemente multimedia – imagini, audio, video;
- sisteme de analizã statisticã şi predicţie.
Automatizarea lucrărilor de birou se impune deoarece:
- activităţile din birou conţin multă rutină, prin urmare procedurile se pretează uşor la a fi automatizate;
- datele trebuie păstrate în siguranţă (atât pe medii de stocare sigure, cât şi în condiţii de securitate sporită);
- se doreşte un acces rapid şi facil la date în raport cu momentul luării deciziei.