Cel.ro

Rezultate cautare Categorie: Curs Software pentru birotica

Macrocomenzi (Macros) în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Pentru a automatiza o activitate repetitivă se folosesc macrocomenzile (Macros). O macrocomandă reprezintă o serie de instrucţiuni care acţionează împreună ca o singură comandă, pentru a îndeplini automat o anumită activitate.

Printre utilizările tipice se pot enumera:

  • operaţiuni de rutină în editarea şi formatarea textului;
  • combinarea mai multor acţiuni într-o singură comandă (de exemplu aplicarea rapidă a aceloraşi proprietăţi coloanelor din mai multe documente);
  • opţiuni în cadrul formularelor de dialog;
  • automatizarea unei serii complexe de acţiuni.

O macrocomandă poate fi asociată cu un buton (plasat pe bara de butoane), un meniu sau o combinaţie de taste, pentru a creşte viteza de acces la activităţile des efectuate. Macrocomenzile se stochează de obicei în fişierul şablon Normal.dot (astfel încât să fie disponibile pentru toate documentele bazate pe acest şablon), dar se pot salva şi doar în documentul în care sunt folosite.

Operaţiile cu macrocomenzi sunt:

Odată creată, o macrocomandă apare în lista de macrocomenzi de unde poate fi executată, editată sau copiată între documente.

Înregistrarea macrocomenzilor (Record New Macro) în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Meniu: Tools -> Macro -> Record New Macro

Toate acţiunile (taste apăsate, selecţii, clicuri de mouse, alte operaţii) sunt înregistrate şi transformate în cod VBA (Visual Basic for Applications). VBA este o versiune a limbajului Microsoft Visual Basic utilizată pentru programarea aplicaţiilor Windows. VBA este disponibil şi în celelalte aplicaţii ale pachetului Office.

După introducerea numelui macrocomenzii şi documentului în care va fi salvată începe efectiv înregistrarea acţiunilor. Înregistrarea se poate opri temporar (Pause Recording) sau definitiv (Stop Recording). După încheierea înregistrării, macrocomanda devine disponibilă în lista de macrocomenzi.

Înregistrarea macrocomenzilor este o metodă de iniţiere în programarea VBA. După înregistrarea evenimentelor, codul VBA stocat în macrocomandă se poate vizualiza şi edita.

Inserarea macrocomenzilor (Create) cu Visual Basic Editor în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Meniu:
Tools -> Macro -> Macros
Tools -> Macro -> Visual Basic Editor

Combinaţie de taste:
Alt+F8
Alt+F11

Crearea, editarea, executarea şi depanarea codului VBA (Visual Basic for Applications) în aplicaţiile Microsoft Office se fac cu programul Microsoft Visual Basic Editor.

Deşi nu se restrâng ca domeniu de utilizare la aplicaţiile Office (Word, Excel, Powerpoint, Access, Outlook), proiectele VBA pot fi executate doar din cadrul unor astfel de aplicaţii, ceea ce poate constitui un dezavantaj. Numeroasele componente disponibile permit însă crearea unor aplicaţii complexe, mediul de dezvoltare fiind asemănător pachetului Microsoft Visual Studio (Visual Basic, Visual C).

Interfaţa editorului este complexă, pe lângă componentele grafice uzuale (meniuri, bare de butoane) existând câteva ferestre asociate unor activităţi specifice:

  • View Code (vizualizare şi editare cod; tasta F7)
  • View Object (vizualizare obiect; combinaţia de taste Shift+F7)
  • Object Browser (tasta F2)
  • Immediate Window (executarea imediată a unei linii de cod; combinaţia de taste Ctrl+G)
  • Locals Window (vizualizarea variabilelor locale şi a valorilor acestora)
  • Watch Window (afişează valorile unor expresii specificate, fiind utilă în depanarea programelor)
  • Project Explorer (combinaţia de taste Ctrl+R)
  • Properties Window (vizualizarea proprietăţilor unui obiect; tasta F4)

Un proiect (Project) poate conţine:

  • proceduri: acestea pot fi generale (neasociate vreunui obiect sau eveniment) sau de eveniment (se execută automat când are loc un anumit eveniment);
  • formulare: permit crearea unor formulare complexe cu casete, butoane şi alte elemente cărora li se pot asocia diverse acţiuni la diverse evenimente;
  • module;
  • clase.

Executarea macrocomenzilor (Run) în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Meniu: Tools -> Macro -> Macros

Combinaţie de taste: Alt+F8

Odată creată, o macrocomandă apare în lista de macrocomenzi, de unde poate fi executată. Un alt mod de executare a unei macrocomenzi este din editorul Visual Basic Editor, dacă se poziţionează cursorul în interiorul codului său (delimitat de Sub … End Sub) şi se apasă butonul Run Sub/UserForm (sau tasta F5) pentru rulare cod.

Editarea macrocomenzilor (Edit) cu Visual Basic Editor în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Meniu:
Tools -> Macro -> Macros
Tools -> Macro -> Visual Basic Editor

Combinaţie de taste:
Alt+F8
Alt+F11

Din lista de macrocomenzi se poate selecta o macrocomandă pentru a fi editată (cu programul Microsoft Visual Basic Editor).

Organizarea macrocomenzilor (Organizer) în Office Word 2003

de
Publicat la: 23 July 2011
Categorii: Lucrarea 12, Office
Comentarii: Fara comentarii

Meniu: Tools -> Macro -> Macros

Combinaţie de taste: Alt+F8

Butonul Organizer deschide o fereastră comună din care se pot gestiona atât elementele care ţin de macrocomenzi, cât şi stilurile (Styles), auto-textul (AutoText) şi barele de butoane (Toolbars). Vezi şi Organizarea stilurilor (Styles).

Microsoft Excel 2003 – Lucrarea 1

de
Publicat la: 8 August 2011
Comentarii: Fara comentarii

Obiective:
1. Prezentarea generală şi organizarea elementelor componente ale unui registru de lucru (Workbook) în Excel: foi de lucru (Worksheet), linii, coloane, celule.
2. Referinţe de celule şi referinţe de zone (domenii) de celule (Range).
Referinţă 3-D. Referinţă externă (External Reference). Referinţă la distanţă (Remote Reference). Referinţă relativă. Referinţă absolută. Referinţă mixtă.
3. Formule în Microsoft Excel 2003: operatori, operanzi. Realizarea unor calcule matematice simple.
4. Funcţii (Functions) în Excel 2003 – prezentare generală
5. Formatarea datelor: celulă, linie, coloană, foaie de lucru. Formatarea celulelor: număr, aliniere, font, culoare. Formatare particularizată (Custom).
6. Inserarea caracterelor speciale (Symbol). Standardul ASCII. Standardul Unicode. Crearea listelor marcate şi a listelor numerotate.
7. Umplerea automată (Fill) a unui interval de celule
8. Liste predefinite (Custom Lists)
9. Căutarea rezultatului (Goal Seek)

Registru de lucru (Workbook) în Excel 2003. Prezentare generală.

de
Publicat la: 8 August 2011
Comentarii: Fara comentarii

Microsoft Excel face parte din categoria programelor de calcul tabelar (“spreadsheet“) care permit facilităţi precum:

  • înregistrarea şi prelucrarea datelor sub formă tabelară
  • calcule matematice, statistice, financiare, prelucrări de date numerice şi text
  • construirea şi afişarea sub formă grafică a datelor din tabele
  • sortarea şi filtrarea datelor
  • generarea unor rapoarte
  • lucrul cu baze de date
  • automatizarea unor sarcini prin utilizarea macro-comenzilor

Un registru de lucru (Workbook) este un fişier formatat, specific programului Excel, în care se stochează diverse tipuri de informaţii:

  • textul din foile de lucru (Worksheet);
  • datele (text sau numerice) care vor fi prelucrate;
  • rezultatele unor calcule matematice;
  • reprezentări grafice (Chart) ale datelor;
  • orice alt tip de obiect specific suitei Microsoft Office sau, prin tehnica OLE (Object Linking and Embedding), orice alt tip de obiect din Window;
  • macrocomenzi şi ferestre de dialog.

Un registru de lucru poate conţine una sau mai multe:

  • foi de lucru (Worksheet) care conţin text şi date numerice;
  • foi cu reprezentări grafice (Chart);
  • ferestre de dialog (Dialog);
  • macrocomenzi (Macro).

Fiecare foaie are un nume unic, afişat pe etichetele dispuse sub formă de tab-uri, desfăşurate în partea de jos a interfeţei aplicaţiei.

Operaţiile legate de registrele de lucru Excel constau în:

Operaţiile de gestionare a foilor de lucru conţinute de un registru Excel constau în:

Aceste operaţii se aleg din meniurile Excel sau din meniul contextual care apare dacă se dă clic dreapta pe numele foii de lucru din partea de jos a interfeţei (acest mod de lucru este recomandabil, deoarece în meniul contextual toate operaţiile uzuale sunt reunite într-un singur loc, iar accesarea lor este rapidă).

Crearea unui nou registru de lucru (Workbook) în Excel 2003

de
Publicat la: 8 August 2011
Comentarii: Fara comentarii

Meniu:    File -> New…
Panou de activitate (Task Pane): New Workbook
Buton: New (bara de butoane Standard) – pentru registru necompletat
Shortcut: Ctrl+N – pentru registru necompletat

La lansarea în execuţie, Microsoft Excel deschide automat un registru de lucru nou, gol, care va purta numele implicit Book1 (temporar, până la prima salvare când i se poate schimba acest nume). Crearea succesivă a noi registre de lucru în aceeaşi sesiune de lucru (fără a închide aplicaţia Excel) generează nume de forma Book2, Book3 etc.

Un nou registru de lucru poate fi creat:

- necompletat (“Blank workbook“) – este un registru de lucru gol, bazat pe un şablon global. Noul registru de lucru este format implicit din 3 foi de lucru (numărul implicit de foi de lucru se poate modifica din meniul Tools -> Options -> General, opţiunea Sheets in new workbook).

- dintr-un registru existent (“From existing workbook“) – comanda este echivalentă cu deschiderea registrului existent şi atribuirea automată a unui nume implicit pentru noul registru de lucru astfel creat (este o metodă de protejare a datelor din fişierul original).

- pe baza unor şabloane specifice (“Templates”) – este creat un registru de lucru dintr-un şablon ales (altul decât cel implicit). Extensia tipică pentru un fişier şablon este .xlt (Excel Templates). Şabloanele sunt utilizate pentru crearea rapidă a unor noi registre de lucru bazate pe un format deja existent, în care se vor modifica doar datele introduse. Utilizatorul îşi poate crea şi salva propriile şabloane sau le poate folosi pe cele incluse, situate pe discul local (“On my computer“), în locaţiile partajate din reţeaua locală sau ale amplasări (de exemplu, site-uri Web) sau online (“Templates on Office Online”).

Deschiderea unui registru de lucru (Workbook) sau a altui tip de fişier în Excel 2003

de
Publicat la: 8 August 2011
Comentarii: Fara comentarii

Meniu:    File -> Open…
Buton: Open (bara de butoane Standard)
Shortcut: Ctrl+O

Se pot deschide fişiere create anterior şi salvate pe diverse medii de stocare (hard-disk, CD/DVD, floppy disk), locaţii partajate din reţea sau locaţii FTP (File Transfer Protoocol).

Lista registrelor de lucru poate fi filtrată, astfel încât să fie afişate:

  • doar fişierele de un anumit tip (ales în caseta Files of type) şi/sau
  • doar anumite fişiere, al căror nume corespunde conţinutului casetei File name. Se pot utiliza simbolurile * (orice caractere, oricâte) sau ? (orice caracter, unul singur):
File name Fişiere afişate (filtrate)
reg* -> toate fişierele al căror nume începe cu literele “reg” şi are orice lungime

(ex: reg, registru, reg10)

registru?0 -> toate fişierele al căror nume începe cu “registru”, are o lungime de 10 caractere şi se termină cu cifra 0

(ex: registru00, registru10, registruz0)

Pentru a deschide simultan mai multe fişiere din acelaşi folder (selecţie multiplă de fişiere), în fereastra de dialog Open se folosesc tastele Ctrl (pentru fişiere unul câte unul) sau Shift (toate fişierele de la poziţia curentă a selectorului până la indicatorul mouse-ului) în combinaţie cu click stânga al mouse-ului.

Un registru mai poate fi deschis (dacă se apasă săgeata derulantă din dreapta butonului Open):

  • doar în citire (Open Read-Only), la salvare urmând să primească un alt nume;
  • ca o copie a originalului (Open as Copy), primind automat numele Copy of nume_fisier_original.xls;
  • într-un browser, dacă este de tip pagină Web (Open in Browser);
  • pentru reparare (Open and Repair).

Butonul Tools permite accesul la comenzi rapide, utile în lucrul cu fişiere: căutare, ştergere, redenumire, tipărire, adăugare la favorite, maparea unei partiţii de reţea sau afişarea proprietăţilor fişierului selectat.

Tipuri de fişiere

Fişierele care pot fi implicit deschise (specifice programului Excel) sunt:

  • .xls (Worksheets) – create în orice versiune Office (Word 6.0 / 95, Word 97-2003), păstrându-se compatibilitatea cu versiunile anterioare;
  • .xlt (Templates) – şabloane;
  • .xlsx – face parte din noul format Office Open XML, un standard care îmbină facilităţile limbajului XML cu arhivarea în format ZIP (format implicit începând cu versiunea Office 2007);
  • .xlm, .xla (Excel 4.0 Macros), .xlc (Excel 4.0 Charts), .xlw (Excel 4.0 Workbooks), .xlw (Workspaces), .xla, .xll (Add-Ins), .xlb (Toolbars), .xlk, .bak (Backup Files)

Folosind diverse filtre şi module (plug-ins) instalate odată cu pachetul Office sau ulterior, Word poate deschide (importa) şi alte tipuri de fişiere:

  • aplicaţii pentru baze de date: .mdb, .mde (Microsoft Access), .wk? (Lotus 1-2-3), .wq1 (Quattro Pro/DOS), .wks (Microsoft Works 2.0), .dbf (dBase);
  • .slk (SYLK – SYmbolic LinK), format creat de Microsoft pentru schimbul de date între aplicaţii;
  • .dif (Data Interchange Format), format de fişier text pentru exportul unei singuri foi de lucru între diverse aplicaţii – OpenOffice.org Calc, Excel, Lotus 1-2-3, dBase;
  • .odc (Office Data Connection), .udl (Data Link FIle), .dsn (Data Source Name) – surse de date;
  • iqy, .dqy, .oqy, .rqy (Query);
  • .prn, .txt, .csv (fişiere text);
  • .htm, .html (pagini Web);
  • .xml (eXtended Markup Language).
pagina 18 din 22


Utilizator: , data curenta: 24 November 2024